سامانه مودیان مالیاتی

سامانه جامع مودیان مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شده، سامانه‌ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال به پایانه‌های فروشگاهی خود اقدام کنند. طبق قانون، تمامی مودیان، صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی، باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

دلیل شکل‌گیری این سامانه این است که در سال‌های اخیر دولت و سازمان مالیاتی کشور، با موضوع فرار مالیاتی برخی از مودیان دچار مشکل شده‌اند؛ زیرا فرار مالیاتی موجب کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و در نهایت تحمیل فشار بیشتر به سایر مودیان شده است. در واقع دولت برای مقابله با این مشکل، اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار داده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تأسیس و راه‌اندازی سامانه جامع مودیان مالیاتی بوده که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون‌گذار قرار گرفته است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم بیشتر این سامانه و شرایط آن را بشناسیم.

سامانه مودیان مالیاتی کشور

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

اولین صحبت‌ها درباره سامانه جامع مودیان مالیاتی در سال 98 زده شد و قانونی به تصویب رسید که طبق آن افراد مشمول این قانون باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند و پایانه فروشگاهی خود را ایجاد کنند. برای این طرح، مهلت 15 ماهه در نظر گرفته شده بود که تا سال 1401 به اجرا نرسید؛ اما حالا این امکان وجود دارد. هدف اصلی شکل‌گیری این سامانه، جلوگیری از فرار مالیاتی اشخاص است و کمک می‌کند هر کسی که صاحب یک کسب و کار است، یک پوشه کار در سامانه مودیان مالیات تشکیل دهد تا از این طریق ارتباط مؤثری بین شخص مودی و سازمان امور مالیاتی شکل بگیرد. درواقع با ایجاد کارپوشه، هر یک از مودیان مالیاتی می‌توانند به صورت اختصاصی با سازمان امور مالیاتی در ارتباط باشند.

مشمولان می‌توانند در سامانه مودیان مالیاتی به آدرسtp.tax.gov.ir رفته و پس از ثبت نام و اتصال به این سامانه، صورت حساب‌های الکترونیکی خود را به صورت منظم ارسال کنند. در سامانه جامع مودیان مالیاتی به هر یک از مشمولان یک شماره مالیاتی تعلق می‌گیرد و فرد مشمول براساس نوع کسب و کار اطلاعاتی را در آن درج می‌کند. تمامی مشمولان باید در این سامانه ثبت نام کنند و صورت‌حساب‌های خود را از این طریق پرداخت کنند. اگر مشمولان از این عمل سر باز زنند، باید جریمه‌ای به میزان حداقل 23 درصد از فروش خود را پرداخت کنند. به همین دلیل اگر صاحب یک کسب و کار هستید، باید این سامانه را به خوبی بشناسید و طریقه کار با آن را یاد بگیرید.

چه افرادی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

یکی از پر‌تکرارترین سؤالات درباره سامانه جامع مودیان مالیاتی این است که آیا مشمول ثبت‌نام در این سامانه هستیم یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در بند ج ماده یک، قانون پایانه‌های فروشگاهی گفته شده، کلیه صاحبین مشاغل صنفی و غیر صنفی و تمامی اشخاص حقوقی در فصل 4 و 5 قانون مالیات مستقیم، مشمول ثبت نام در این سامانه می‌شوند. به طور کلی، وقتی از کلمه مودی در قوانین مالیاتی استفاده شود، منظور کلیه صاحبین مشاغل صنفی و غیر صنفی و تمامی اشخاص حقوقی، است. برای این که اطمینان حاصل کنید که مشمول قانون ثبت نام در این سامانه هستید یا نه، کافی است به فصل‌های 4 و 5 باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم رجوع کنید.

قوانین مربوط به مالیات از جمله قوانینی است که بندها و تبصره‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. این قوانین مدام در حال به روز شدن هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، مشمولان سامانه جامع مودیان مالیاتی قبل از این که اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند، حتما قوانین مالیاتی را به طور کامل مطالعه کنند؛ زیرا ممکن است عدم آگاهی از قوانین موجب شود فرد مشمول به طور ناخواسته دچار مشکلاتی شود. برای مطالعه و کسب آگاهی از این قوانین می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و قوانین نشان داده شده که شامل شش فصل و هر کدام دارای چند ماده هستند را مطالعه کنید.

سامانه مودیان مالیاتی، این امکان را به همه مشمولان می‌دهد تا از طریق ورود به سایت مربوطه، برای ثبت‌نام، ارسال صورت حساب مالیاتی و اتصال پایانه‌های فروشگاهی خود به سامانه اقدام کنند. این سامانه، فرایندهای مالیاتی را بهبود بخشیده و آسان‌تر می‌کند. اگر در رابطه با طریقه ثبت‌نام در این سامانه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، در مطلب ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی، اطلاعات لازم در اختیار شما قرار داده شده است.