ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی

ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی برای یکپارچه‌سازی سیستم مالیاتی کشور و جلوگیری از فرار مالیاتی، برای مشمولان ضروری است. طبق قانون، تمامی مشمولان موظف هستند تا در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند. تمامی مشمولان می‌توانند از طریق سایت سامانه مودیان مالیاتی، به نشانه tp.tax.gov.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند و به وسیله این سامانه، به صورت منظم، صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را ارسال کنند. یکی از چالش‌هایی که دولت و سازمان امور مالیاتی کشور، در سال‌های اخیر با آن درگیر بوده، موضوع فرار مالیاتی بسیاری از مودیان بوده که منجر به کاهش بودجه درآمدهای دولت شده است. این کاهش بودجه باعث شده تا فشار مالیاتی بر روی سایر مودیان مالیاتی افزایش پیدا کند و این موضوع توازن جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سامانه مودیان مالیاتی نیز به منظور جلوگیری از همین موضوع ایجاد شده است. با توجه به اهمیت این سامانه، در این مطلب قصد داریم سامانه مودیان مالیاتی را معرفی کنیم و سپس نحوه ورود به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سامانه مودیان مالیاتی

همانطور که گفته شد سامانه مودیان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و فشار بر روی برخی از مودیان، ایجاد شده است. براساس قانون سامانه مودیان مالیاتی، کلیه صاحبین مشاغل صنفی و غیرصنفی و تمامی اشخاص حقوقی در فصل 4 و 5 قانون مالیات مستقیم، باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و تکالیف قانونی مربوط به این سامانه را به درستی انجام دهند که شامل ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی نیز می‌شود. در صورت عدم انجام این تکالیف، باید جریمه‌ای معادل حداقل 23 درصد از فروش خود را پرداخت کنند. هدف سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل این سامانه عبارت است از:

  • جلوگیری از شکاف طبقاتی در اقشار جامعه
  • افزایش سهم مالیات دولت
  • کاهش وابستگی بودجه به درآمد حاصل از نفت
  • ایجاد عدالت در امور مالیاتی
  • کنترل تورم

در صورتی که هنوز به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام نکرده‌اید، برای دریافت آن اقدام کنید و اگر وجود دارد، می‌توانید بدون نیاز به ثبت‌نام جدید، برای انجام کارهای خود از همان پایانه استفاده کنید.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

مشمولان مودیان مالیاتی، برای این که بتوانند به درستی از این سامانه استفاده کنند، ابتدا باید تکالیف قانونی را مطابق قانون پایانه‌های فروشگاهی، بشناسند و برای ورود و ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند. به همین دلیل در این بخش، طریقه ورود به سامانه مودیان مالیاتی و سپس طریقه ثبت‌نام در این سامانه را به کمک راهنمای تصویری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای ورود به این سامانه، مرورگر سیستم خود را باز کنید و در قسمت آدرس، آدرس سامانه مودیان مالیاتی، یعنی tp.tax.gov.ir را وارد و جستجو کنید. شما باید مطابق تصویر زیر وارد صفحه ورود بشوید.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

برای ورود به سامانه باید کد ملی (برای اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و رمز خود را در کادرهای مشخص شده وارد کنید و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، بر روی کادر ورود به پنل کاربری کلیک کرده و وارد پنل خود شوید.

در صورتی که مودی مالیاتی محسوب می‌شوید اما نام کاربری و کلمه عبور ندارید، لازم است قبل از ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی، برای ثبت نام و دریافت اطلاعات ورود خود، اقدام کنید. برخی مشاغل باید جهت تهیه صندوق مکانیزه فروش، در سامانه مربوط به آن اقدام کنند. درصورتی که تهیه این صندوق و ثبت آن در سامانه انجام نشود، از طریق گزینه صندوق فروش، جریمه‌ای برابر با دو درصد میزان فروش اعمال خواهد شد.

نحوه ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی

اخیرا سامانه‌های متعددی، توسط سازمان امور مالیاتی کشور تأسیس شده که یکی از آن‌ها، سامانه اظهارنامه مالیاتی است. سامانه اظهارنامه مالیاتی، پیش‌نیاز استفاده از امکانات و خدمات سامانه مودیان مالیاتی است. قبل از ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی و استفاده از خدمات آن، ابتدا باید در در سامانه اظهارنامه مالیاتی ثبت‌نام کنید. پس ابتدا وارد مرورگر خود شده و آدرس my.tax.gov.ir را در آن جستجو کنید. بعد ورود به صفحه اصلی درگاه، مطابق تصویر زیر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

وقتی وارد قسمت ثبت‌نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی می‌شوید، باید کد ملی (برای اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی)، شماره همراه، تاریخ تولد و عدد تصویر امنیتی را وارد کنید و روی کادر ثبت‌نام کلیک کنید. در نهایت به سایت tp.tax.gov.ir بروید و به درگاه خود وارد شوید. پس از ورود به روشی که پیش‌تر گفته شد، بر روی گزینه، عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه، کلیک کنید. سپس با ارسال نام کاربری و رمز ورود به سایت سامانه مودیان مالیاتی به شماره همراه شما، ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی برای شما انجام می‌شود.

کارپوشه مودیان مالیاتی
ورود به کارپوشه مودیان مالیاتی

لازم است بدانید برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی، باید شماره همراه اعلامی، با کد ملی شما به ثبت رسیده باشد؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید در سامانه مودیان ثبت‌نام خود را نهایی کنید.

با توجه به ابهامات موجود برای برخی از مودیان برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی یک فایل با عنوان “سند راهنما عضویت در سامانه مودیان مالیاتی” ایجاد کرده تا مشمولان بتوانند ابهامات خود را به وسیله آن برطرف کنند. می‌توانید برای دانلود این فایل کادر پایین اقدام کنید.

دانلود فایل راهنما عضویت در سامانه مودیان مالیاتی

در نرم‌افزار فروشگاهی کیان امکان اتصال به سامانه مودیان مالیاتی به هر دو روش اتصال مستقیم یا اتصال از طریق شرکت معتمد مالیاتی وجود دارد. جهت توضیحات بیشتر و آشنایی با روش‌ها می‌توانید به طور مستقیم از طریق شماره تماس 02187700165 داخلی 2 با کارشناسان ما در ارتباط باشید یا درخواست خود را با تکمیل فرم “درخواست سامانه مودیان” اعلام نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.